TI Sverige kommenterar En effektivare upphandlingstillsyn
TI Sverige instämmer i utredningens bedömning att brister i eller avsaknad av dokumentation om upphandlingar medför en ökad risk för oegentligheter och otillbörlig påverkan. Spårbarhet och öppenhet i beslutsfattandet i upphandlingsförfarandena är således av avgörande betydelse för att man ska kunna säkerställa att sunda förfaranden används, vilket även inbegriper effektiv bekämpning av korruption och bedrägeri.
Vi välkomnar förslaget att införa en upphandlingsskadeavgift för brister eller avsaknad i
dokumentation av upphandlingar. Den viktigaste åtgärden för att nå ökad tydlighet kring
systematik och förbättrad dokumentation är dock förslaget om införande om en tidsfrist om
30 dagar. Därför är kombinationen av de två förslagen viktig att behålla i ett kommande
lagförslag.
Utredningen konstaterar vidare att öppenhetsprincipen och övriga allmänna principerna på
upphandlingsområdet säkerställer att beslut om tilldelning av offentliga kontrakt baseras på
sakliga och objektiva kriterier samt att alla potentiella leverantörer behandlas lika. Genom
att dessa principer följs säkerställs att det inte förekommer någon form av korruption eller
diskriminering vid upphandlande myndigheters och enheters tilldelning av kontrakt. Den
transparens som omgärdar ett annonserat upphandlingsförfarande möjliggör en kontroll i
efterhand om den upphandlande myndigheten eller enheten har agerat i enlighet med
lagstiftningen. Den ger även allmänheten insyn i hur upphandlande myndigheter och enheter
använder allmänna medel i sina inköp, vilket kan bidra till att förtroendet för den offentliga
upphandlingen stärks.
Förslag
Vi instämmer i att öppenhetsprincipen är grundläggande. Att det finns en formell möjlighet
för allmänheten att få insyn i hur upphandlade myndigheter och enheter använder allmänna
medel är sedan länge en vedertagen princip som är att betrakta som en självklarhet. Dock
brister det i hur denna data och information i praktiken görs tillgänglig för
allmänheten och för andra upphandlande myndigheter som kan ha nytta av
informationen.
TI Sverige har därför sedan en längre tid tillbaka föreslagit att Konkurrensverket och
Upphandlingsmyndigheten ska ges i uppdrag att skapa större transparens kring
upphandlingar i offentlig sektor genom inrättande av ett offentligt och samlat
Nationellt Upphandlingsregister. I ett sådant nationellt register bör bland annat resultatet
av genomförda upphandlingar publiceras löpande inom 30 dagar från avslutad upphandling.
Sverige kan här inspireras av redan upprättade register och pågående arbete i andra av EU:s
medlemsstater. Åtgärden borde också bli en integrerad del av en framtida reviderad
nationell handlingsplan mot korruption